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(Download PDF) Anatomy and Physiology of Speech and Hearing 1St Edition PDF Full Chapter PDF
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Preface
Anatomy and Physiology of Speech and Hearing serves an important need in
the training of students in the field of communication sciences and disorders.
The Council for Clinical Certification in Audiology and Speech-Language
Pathology (CFCC) is a semi-autonomous credentialing body of the
American-Speech-Language-Hearing Association. The CFCC establishes
standards for obtaining the Certificate of Clinical Competence (CCC) in
Audiology and Speech-Language Pathology. CFCC certification standards
require that applicants for the CCC have knowledge of the biological and
physical sciences. This includes biology, human anatomy and physiology,
neuroanatomy, neurophysiology, human genetics, physics, and chemistry.
Students should also have knowledge of basic human communication and
swallowing, including the underlying biological, neurological, and
developmental bases of speech, language, swallowing, hearing and balance
disorders. Anatomy and Physiology of Speech and Hearing is the most
contemporary title on the market, unrivaled in its coverage of anatomy and
physiology, including recent advances in the understanding of basic cell
functions, biological control systems, and coordinated body functions.
Careful attention is given to detail and in the consistency and presentation
of information throughout the title to maximize learning. Anatomy and
Physiology of Speech and Hearing contains expertly written chapters that
make anatomical and physiological concepts readily accessible to even the
novice reader. Illustrations are beautifully prepared, and each contributor
ensures that the subject matter is accessible, straightforward, and easy to
understand. This book incorporates the latest developments in the biological
underpinnings of respiration, phonation, articulation, hearing, swallowing,
and balance function and dismisses many common misconceptions that have
permeated the field of communication sciences and disorders over the years,
replacing them with the most accurate and contemporary account available in
the literature. This book sets the standard for what future titles that teach
communication sciences and disorders students will look like.
FEATURES: The following features make the content of each chapter
readily accessible to students.
Structures of larynx (posterior view). From Gilroy A, MacPherson BR, Atlas of Anatomy.
Thieme 2012. Illustration by Markus Voll.
Acknowledgments
The authors of each chapter are owed a debt of gratitude. Not simply for
creating an invaluable resource for the field, but also for displaying
collegiality and an esprit de corps throughout all stages of manuscript
preparation. The editors also wish to thank Thieme Medical Publishers, Inc.
for believing in this project from the beginning, and allowing us to create a
one-of-a-kind resource that will be used to prepare communication sciences
and disorders trainees for many years to come.
Contributors
Elizabeth Meztista Adams, PhD
Department Chair and Associate Professor
Department of Speech Pathology and Audiology
University of South Alabama
Mobile, Alabama, USA
Steven L. Goudy, MD
Associate Professor
Director of Pediatric Otolaryngology
Department of Otolaryngology
Emory University
Atlanta, Georgia, USA
Christen Lennon, MD
Department of Otolaryngology–Head and Neck Surgery
Vanderbilt University Medical Center
Nashville, Tennessee, USA
■ Learning Objectives
• Define and differentiate common terms used in the study of anatomy and
physiology
• Understand the functions of the basic tissue and joint types in the human
body
• Describe the general functions of the body systems supporting speech,
language, swallowing, hearing, balance, and related functions
■ Introduction
The study of human anatomy and physiology provides an important
foundation for the speech-language pathologist and audiologist. The basic
concepts of anatomy and physiology serve as the essential framework upon
which to build an understanding of a variety of human activities. Students
approaching the study of anatomy and physiology for the first time are often
overwhelmed by the new terminology. Students will encounter many prefixes
and suffixes that are used throughout the practice of medicine and related
healthcare fields. Many of these roots are Latin or Greek in origin. For
example, the prefix “a-” or “an-” is from a Greek word meaning “not” or
“without.” You may have encountered this prefix in the words atypical
(meaning not typical) or anaerobic (meaning without oxygen). An
understanding of prefixes and suffixes will facilitate your learning of the
material and increase the relevance of these terms to the practice of speech-
language pathology and audiology.
A strong foundation in anatomy also provides important information
about how the body works. Take the stylohyoid muscle as an example. Its
name can be broken down into its component parts: stylo- (referencing the
styloid process of the temporal bone) and hyoid (referencing the U-shaped
bone above the larynx). The stylohyoid muscle spans the distance between
the two structures. Knowing that striated skeletal muscles contract when
stimulated, you can deduce that stimulation of this muscle draws the hyoid
bone closer to the styloid process. An understanding of where the structures
are located then provides information about function, which is to move the
hyoid backward (posteriorly) toward the styloid. Although some exceptions
to this general rule exist, a basic understanding of the general principles that
underlie physiological function will provide a solid foundation upon which to
build a conceptual framework.
To facilitate learning, students are encouraged to read assigned materials
prior to class and to make purposeful notes in the margins of this text or on
study cards. This preparation will allow you to more fully engage in lectures
and acquire a deeper understanding of the concepts discussed during class.
Consider incorporating a variety of cognitive and physical modalities in your
learning. Practice drawing and labeling structures or manipulating them
mentally to visualize them from different angles. Recite unfamiliar words
aloud and practice their pronunciation. Explore topics of interest by accessing
the supplemental materials referenced at the end of each chapter. Use the
study questions at the end of each chapter to prepare for exams. These
techniques will actively involve and engage aspects of your working memory
and help you to organize and store information in your long-term memory for
later retrieval (e.g., on an exam or when working with a patient). Mnemonic
memory aids (e.g., acronyms or clever phrases) may also be helpful.
This text utilizes a variety of techniques to teach students keys to
anatomical exploration and related physiology. The major anatomical
systems are presented to familiarize students with the entire body. Glossary
terms are bolded throughout the text, and definitions can be found within
each chapter and at the end of the book. In addition, each chapter includes
clinically relevant text boxes to increase the relevance of key concepts to
clinical practice. Finally, a list of suggested readings in each chapter will
guide the interested student to more information on the topics in the chapter.
Now that we have set the stage for your exploration of anatomy and
physiology, let’s begin. Simply stated, anatomy is the study of the structure
of an organism. Gross anatomy consists of what can be inspected with the
naked eye, such as what might occur in a cadaver lab. Physiology explores
the functions of structures in a living organism. Together, the study of
anatomy and physiology explores the structure and function of a living
organism in terms of its parts and the organism as a whole. Pathology is the
study of diseases and the structural and functional changes that affect an
organism. This text provides a solid foundation in anatomy and physiology
relevant to the practice of speech-language pathology and audiology.
Terms of Orientation
Used as a reference to describe various body parts relative to one another, the
standard posture when in the anatomic position is with your full body
standing straight, with the face directed forward, the arms hanging down at
your sides with your palms facing forward, fingers pointing straight down,
and the knees facing forward with the feet slightly apart and pointed forward.
Anatomic position is important as it is the assumed position of reference
when using directional terms to describe position or direction of body
structures. Anatomic position is shown in Fig. 1.1.
Fig. 1.1 Anatomic position. Anterior view. From Schünke M, Schulte E, Schumacher U,
THIEME Atlas of Anatomy, General Anatomy and Musculoskeletal System. Thieme 2014.
Illustration by Markus Voll.
Just as the directional terms north, east, south, and west serve as a
reference on a compass (or GPS system), directional terms are commonly
used to orient to a specific area of the body. Perhaps the most commonly used
terms are superior, inferior, anterior, and posterior. These terms tell you the
position of a point of interest in the body relative to some other body part.
When something is superior, it is above or higher than another structure;
when inferior, it is below or under; when anterior, it is in front; and when
posterior, it is behind or in back of another structure (see Fig. 1.1). For
example, the head is superior to the neck, the ankle is inferior to the knee, the
spine is posterior to the heart, and the sternum (breastbone) is anterior to the
spine.
Other commonly used directional terms include dorsal, ventral, rostral,
caudal, superficial, and deep. Dorsal refers to the posterior surface (as in a
dolphin’s dorsal fin) and ventral refers to the anterior surface (toward the
belly). Rostral means toward the nose, while caudal indicates toward the
tail. (A speaker’s platform is called a rostrum after the Rostra in the ancient
Roman Forum, which was decorated with the rams from the bow ends of
captured warships.) The term superficial indicates toward the surface, while
deep references away from a surface. Putting it into practice, you could say
that the heart is deep to the rib cage and your skin is superficial to your
bones.
The terms proximal, distal, medial, and lateral are used to describe the
position of a structure relative to the central part of the body (Fig. 1.1). When
something is proximal to another structure, it is nearer to the trunk (the
shoulder is proximal to the elbow). Conversely, distal indicates that
something is further from the trunk (the elbow is distal to the shoulder). The
term medial indicates that a structure is toward the middle, whereas lateral is
used to indicate toward the side. For example, the lungs are lateral to the
heart and the heart is medial to the lungs.
You should also become familiar with the terms ipsilateral and
contralateral. You just learned that lateral (the root word in both terms)
means side. Considering that ipsi- means same, ipsilateral means “on the
same side.” For example, the left arm and left leg are ipsilateral to one
another; they are on the same side of the body. The prefix contra- means
against or in opposition to. When contra- is paired with lateral, they give the
meaning opposite side for the word contralateral. Your ears are on
contralateral sides of your head. Combining these ideas and putting them into
practice, we might say that the right arm is ipsilateral to the right leg and
contralateral to the left arm. See Table 1.2 for a summary of directional
terms.
Anatomic Planes
A body part, such as the brain, may be imaged or dissected for many reasons,
including the need to make a diagnosis (e.g., stroke), to observe changes
during and/or after treatment, or to increase our knowledge of its internal
structure. When referring to the sectioned body part, medical professionals
use terms to orient observers to the surface or plane being viewed (Fig. 1.2).
In human anatomy, the three basic planes are sagittal, coronal, and transverse.
A sagittal plane divides the body or structure into left and right parts. If it
divides the body equally into left and right parts, it may be called a
midsagittal plane; else it is parasagittal. A coronal (or frontal) plane
divides the body into front and back (anterior and posterior) parts. A
transverse (also called horizontal, axial, or transaxial) plane divides the
body into top and bottom (superior and inferior) parts.
Fig. 1.2 Cardinal planes and axes: neutral position, left anterolateral view. From Schünke M,
Schulte E, Schumacher U, THIEME Atlas of Anatomy, General Anatomy and Musculoskeletal
System. Thieme 2014. Illustration by Markus Voll.
Skull
Composed of 22 bones, the human skull serves several important purposes,
including housing and protecting the brain and organs of equilibrium,
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übt doch lieber mal eure Kräfte beim Heumachen, statt hier müden
Wanderern den Schlaf zu rauben!«
Tödlich erschrocken krochen die beiden Missetäter in ihre Betten,
und in wenigen Minuten schliefen sie tief und fest, so daß sie sich
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Baden an der See angewöhnt hatten. Als das zweite
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ziemlich verwirrten Gesichtern, den übrigen Gästen anschließen, die
von allen Seiten dem Wohnzimmer zuströmten. Etwas scheue Blicke
schickten sie zurück nach der benachbarten Tür und drängten
schnell voran, als ein stattlicher alter Herr sie eben hinter ihnen
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noch einmal die Nummer ihres Zimmers.
Nach der Morgenandacht nahmen alle Spätgekommenen ihre
Plätze am Frühstückstisch auf der Veranda ein. Da war die
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gemütlichem Lächeln ihnen gegenüber zu finden. Er machte sich als
Professor X. aus Bonn bekannt und sprach sein lebhaftes Bedauern
über einen Irrtum aus, der ihm begegnet sei. »Aber man wird eben
altersschwach! Ich dachte nicht anders, als daß die verflixten
Studenten wieder im Gange wären, die neulich mit den Damen
gewettet hatten, sie könnten im Notfall ebensogut, ja besser, ein
Zimmer instand setzen als die Weiblichkeit. Das gab ein Gepolter
und eine Überschwemmung sondergleichen – aber das Resultat soll
ja gut gewesen sein.
Nun meinte ich gestern abend im ersten Schlaf, daß ich das Opfer
einer zweiten solchen Wette geworden wäre, und deshalb wurde ich
so grob, wie ich mir jungen Damen gegenüber nie erlaubt haben
würde – falls sie mir nicht ins Kolleg gelaufen kommen! Aber danach
sehen Sie mir nicht aus!«
Von solchen Gelüsten erklärten sich beide frei, und da war alles
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freilich Stimmen, die es sehr unverständig nannten, gleich am ersten
Tage einen anstrengenden Weg zu machen, aber »da laß sie denn
die Folgen tragen«, entschied der Major, »ich hoffe, Soldatenkinder
werden keine Schlappheit zeigen!«
Und er hatte sich nicht geirrt. Ohne die geringsten Spuren von
Anstrengung kletterten die beiden Mädchen Tag für Tag in den
Bergen herum. Oft machte ihr zum guten Freund gewordener
Nachbar den Führer, zuweilen auch schlossen sich ganze Gruppen
zusammen, und die gemeinsamen Freuden und Mühen des
Wanderns bildeten einen Ton treuer Kameradschaftlichkeit aus.
Niemand fühlte sich einsam in dem Kreise. Auf die älteren oder
weniger Kräftigen wurde immer Rücksicht genommen. Denen, die
nicht wandern konnten, brachte man Blumen oder Erdbeeren mit,
und war gar einer der Gäste elend oder leidend, so fand sich immer
jemand, um Gesellschaft zu leisten oder kleine Liebesdienste zu
üben.
Deutlich zeigte sich dieser Gemeinsinn eines Abends, als man
eben zu Tisch gehen wollte und jemand fragte: »Wo sind denn
Schwester Dorothee und Fräulein von Ansbach?«
»Sie sind nach Partenkirchen und wollten zum Essen zurück
sein!«
»Das können sie ja gar nicht; durch die Klamm gehen sie nicht,
weil Schwester Dorothee schwindlig ist, und auf dem oberen Weg
soll kein Menschenkind mehr sichtbar sein, wie Klaus sagt, der eben
mit den Eseln heimkommt.«
»Gewiß haben sie sich wieder, wie gewöhnlich, in der Zeit
verrechnet und kommen jetzt, wo es dunkelt, in die größte Gefahr!«
»Und nun fängt es noch gar an zu regnen!«
»Wir gehen schon mit Laternen,« sagte der stille, junge Pastor,
der am Ende der Tafel saß. Sein Begleiter, ein lustiger Student der
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verführerisch duftenden Kaiserschmarren, die eben hereingetragen
wurden. Er war so hungrig und müde nach dem langen Marsch am
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wenigstens um die hübschen jungen Mädels handelte!
Aber da gab’s kein Zögern. »Jeder für jeden!« galt es hier im
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durchnäßten Sachen schälen. Heißer Tee war bereitgehalten, und
die rührende Köchin buk sogar noch frische Schmarren; »denn es
täte ihr doch zu leid, wenn gerade der nette, gefällige Herr Student
sein Leibgericht abgestanden bekommen sollte!«
18. Kapitel.
Allerhand Bekanntschaften und Tante
Luciens Nöte.
* *
*
Warum hatte die Sonne noch nie so hell geschienen, wie an den
nun folgenden Tagen, das Heu noch nie so süßen Duft ausgeströmt,
die klaren Wasser noch nie so melodisch gerauscht, die Ferne noch
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sondern überließ sich der beglückenden Gegenwart ohne jeden
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Ruhe zu bringen.
Aber auch »die ältesten Leute« gaben zu, einen solchen August
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An einem strahlenden Nachmittag kam der stets beschäftigte
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herauf: »Was für ein Glück, Herr Schack, daß Sie hier so zu Hause
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Aber Frau Dr. Kähler hat den ihren sicher, und der Burgerhannes
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für mein Teil bürge dafür, daß nichts Unvorsichtiges geschieht.«
Nach ernstlicher Beratung, der die jungen Mädchen mit nur
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Eifer. Jede Kleinigkeit an den Vorbereitungen wurde mit der Sorgfalt
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Schlafengehen schlüpfte Hanni noch einmal zum Abschied in ihrer
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Entschluß gekostet hatte, ihre Erlaubnis zu geben. »Ich verspreche
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hinzu und verbarg ihr Erröten an der Schulter der Mutter, die sie
innig umarmte.
»Ja, Liebling, ich habe auch keine Angst. Gott ist mit euch. Aber
wenn ihr wieder da seid, will ich doch froh sein.«
O, das Wonnegefühl, mit der Sonne um die Wette
emporzusteigen, eine Höhe nach der anderen unter sich zu lassen,
immer neue Rundblicke, immer freiere Fernsicht! Berückend ist es!
Und wenn der Durst sich meldet, an dem springenden,
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ihrer klaren Stimme gelauscht hat und bis ins Herz erquickt ist von
ihrer kühlen Frische.
Als die Wanderer sich gründlich gestärkt und ausgeruht hatten,
ging’s mit neuer Freude voran. Die Sonne brannte schon heißer,
aber was machte das aus, wenn man soviel Überschuß an Kräften
hatte!
»Jetzt kann ich Ihnen klarmachen, was Sie für mich sind,« sagte
Hermann zu der vor ihm auf dem schmalen Fußpfad hinwandernden
Hanni, die so leicht und sicher ging, als wäre Mühe ihr etwas
Unbekanntes. »So leer und durstig nach allem Guten war ich, bevor
wir uns kannten. Sie sind für mich Erquickung und Leben, wie die
frische Quelle für den Verschmachtenden.«
Er konnte ihr Gesicht nicht sehen, der Weg war schmal, und man
mußte acht geben auf die steilen Abhänge.
Als man eine der unwegsamsten Stellen ohne jeden Zwischenfall
passiert hatte, sagte der Student eifrig: »Die Damen steigen ganz
großartig, wir müssen wirklich den Abstieg übers Höllental nehmen,
dann kommen wir eher heim und können doch nachher mitreden.«
Käte stimmte begeistert zu und auch die übrigen waren für den
Vorschlag. Nur Hanni sagte nichts, und als sie später eine
Gelegenheit fand, mit ihrem Begleiter allein zu sprechen, vertraute