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Ignatavicius: Medical-Surgical Nursing, 6th Edition

Chapter 7: Substance Abuse and Medical-Surgical Nursing

Test Bank

MULTIPLE CHOICE

1. The nurse suspects a colleague of diverting narcotics for personal use. Which intervention will
the nurse implement first?
a. Discusses suspicions with the colleague in question
b. Reports suspicions to the nursing supervisor
c. Begins documenting colleague’s actions
d. Reports suspicions to the board of nursing
ANS: D
The nurse should report suspicious behavior to the board of nursing. The nurse can then report
what has occurred to the nursing supervisor. It is not the nurse’s responsibility to document a
colleague’s actions, nor should the nurse confront the colleague. Legally, there is no place for the
nurse to document the colleague’s actions. The nurse may not be equipped to handle a
confrontation of this nature. This is better left to a supervisor or someone in an authority position
who has the resources to assist the nurse.

DIF: Cognitive Level: Application REF: N/A for Application and above
OBJ: Learning Outcome 7
TOP: Client Needs Category: Physiological Integrity (Basic Care and Comfort)
MSC: Integrated Process: Nursing Process (Assessment)

2. The nurse is monitoring a client after a cocaine overdose. Which symptom requires immediate
intervention?
a. Complaints of nasal congestion
b. IV site cool to touch
c. Heart rate 110 beats/min
d. Urinary output 60 mL/hr
ANS: C
Because cocaine is a cardiac stimulant, observation during overdose or withdrawal includes
frequent monitoring of vital signs and cardiac assessments. The nasal mucous membranes may
be inflamed or congested, but this does not require priority assessment because it does not
jeopardize the client’s immediate health. The client may need intravenous fluids to be monitored.
Manic episodes are not usually a concern, but depression may result during the withdrawal
period.

DIF: Cognitive Level: Application REF: N/A for Application and above
OBJ: Learning Outcome 6
TOP: Client Needs Category: Physiological Integrity (Physiological Adaptation)
MSC: Integrated Process: Nursing Process (Assessment)

Elsevier items and derived items © 2010, 2006, 2002 by Saunders, an imprint of Elsevier Inc.
Test Bank 7-2

3. Which assessment finding in a client who has taken an overdose of stimulants requires the
nurse’s immediate action?
a. Use of accessory muscles while breathing
b. Oral temperature 96.6° F (35.9° C)
c. Extreme feeling of being “tired”
d. Constant talking
ANS: A
Use of the accessory muscles to breath indicates serious respiratory insufficiency. A subnormal
temperature, extreme fatigue, and constant talking are all abnormal symptoms but are not life-
threatening.

DIF: Cognitive Level: Application REF: N/A for Application and above
OBJ: Learning Outcome 6
TOP: Client Needs Category: Physiological Integrity (Physiological Adaptation)
MSC: Integrated Process: Nursing Process (Assessment)

4. Which assessment finding in a client experiencing opiate intoxication requires immediate action?
a. Blood pressure, 130/90 mm/hg
b. Blood pressure, 70/40 mm/hg
c. Pulse rate, 100 beats/min
d. Pulse rate, 50 beats/min
ANS: B
Of the symptoms listed, only decreased blood pressure would be the earliest indication of opiate
intoxication.

DIF: Cognitive Level: Application REF: N/A for Application and above
OBJ: Learning Outcome 5
TOP: Client Needs Category: Physiological Integrity (Physiological Adaptation)
MSC: Integrated Process: Nursing Process (Assessment)

5. Which client will the nurse assess for the possibility of opiate addiction?
a. A middle-aged woman who is experiencing cancer of the thyroid
b. An older man who has experienced a myocardial infarction
c. A young woman who is experiencing sickle cell anemia
d. A young man who has experienced a closed head injury
ANS: C
Sickle cell anemia places the client at high risk for opiate addiction because of the painful nature
of the illness. The client with a closed head injury will not be given opiates because of their
sedating properties. The client with cancer of the thyroid and myocardial infarction should not
require opiates.

DIF: Cognitive Level: Comprehension REF: p. 90


OBJ: Learning Outcomes 3, 5
TOP: Client Needs Category: Physiological Integrity (Physiological Adaptation)

Elsevier items and derived items © 2010, 2006, 2002 by Saunders, an imprint of Elsevier Inc.
Test Bank 7-3

MSC: Integrated Process: Nursing Process (Assessment)

6. The nurse is attempting to promote a safe environment for a client who has a history of
methamphetamine use. What is the nurse’s priority action?
a. Arranges for the client to be medicated with sedatives during his hospitalization
b. Reorients the client frequently to his surroundings and reassures him of the nurses’
presence
c. Discusses the need to participate in counseling sessions on discharge
d. Places the client on suicide watch and documents all findings
ANS: B
The client who has been using methamphetamine will tend to be disoriented. He will not
necessarily be suicidal and probably will not benefit from counseling immediately on discharge,
because there is no evidence that he has undergone treatment. The client will probably not be
medicated with sedatives because of his current chemical dependency.

DIF: Cognitive Level: Application REF: N/A for Application and above
OBJ: Learning Outcome 2
TOP: Client Needs Category: Psychosocial Integrity (Therapeutic Environment)
MSC: Integrated Process: Nursing Process (Implementation)

7. What is the most important idea for the nurse to communicate to students about substance abuse?
a. Substance abuse is an individualized problem rather than a problem of society.
b. Chemical abuse can be just as detrimental as chemical dependency.
c. Substance abuse is primarily localized to those in the lower classes.
d. Cocaine is the most commonly abused substance.
ANS: B
The students should understand that chemical abuse can be just as detrimental to a client as
chemical dependency. Substance abuse is a universal societal issue. There are many abused
substances.

DIF: Cognitive Level: Comprehension REF: N/A for Application and above
OBJ: Learning Outcome 1
TOP: Client Needs Category: Physiological Integrity (Basic Care and Comfort)
MSC: Integrated Process: Teaching/Learning

8. Why is it important for the nursing supervisor to identify clients who may experience withdrawal
in the clinical setting?
a. To prepare staff so that they can protect themselves
b. To allow for additional care and staffing
c. To prepare the staff for manipulative behavior by the client
d. To inform authorities about illegal behavior
ANS: B

Elsevier items and derived items © 2010, 2006, 2002 by Saunders, an imprint of Elsevier Inc.
Test Bank 7-4

The client who is experiencing withdrawal will require additional care and consequently will
need more staff members involved in his care. Staff will not require protection, will not need to
prepare for manipulative behavior by the client, and will not need to be prepared to inform
authorities about illegal behavior.

DIF: Cognitive Level: Comprehension REF: p. 84


OBJ: Learning Outcome 9
TOP: Client Needs Category: Safe and Effective Care Environment (Safety and Infection
Control) MSC: Integrated Process: Nursing Process (Assessment)

9. What property of stimulants increases their potential for abuse?


a. They are not habit forming.
b. They have sedating qualities.
c. They increase general metabolism.
d. Their use is not controlled by the Drug Enforcement Administration (DEA).
ANS: C
Stimulants increase metabolism, and are often used to control weight. They are habit forming.
These drugs do not have sedative properties. Also, stimulants are DEA-controlled.

DIF: Cognitive Level: Comprehension REF: p. 85


OBJ: Learning Outcome 4
TOP: Client Needs Category: Physiological Integrity (Physiological Adaptation)
MSC: Integrated Process: Nursing Process (Assessment)

10. The client has narcolepsy. The nurse should be prepared to teach the client about which drug
category that has potential for abuse in this situation?
a. Amphetamines
b. Benzodiazepines
c. Barbiturates
d. Phencyclidines
ANS: A
A legitimate medical use of amphetamines is the treatment of narcolepsy. Thus, it is the only
drug of the ones listed that has the potential for abuse in this situation.

DIF: Cognitive Level: Knowledge REF: p. 85


OBJ: Learning Outcome 2
TOP: Client Needs Category: Psychosocial Integrity (Behavioral Interventions)
MSC: Integrated Process: Teaching/Learning

11. What symptom in a client with head trauma assists the nurse in making a diagnosis of suspected
opioid overdose?
a. Pinpoint pupils
b. Respiratory depression
c. Hyporeflexive deep tendon reflexes
d. Evidence that the client has vomited

Elsevier items and derived items © 2010, 2006, 2002 by Saunders, an imprint of Elsevier Inc.
Test Bank 7-5

ANS: A
Opioid ingestion causes pupillary constriction. Respiratory depression does not occur in opioid
overdose, nor do hyporeflexive deep tendon reflexes. There will not necessarily be vomiting with
opioid overdose.

DIF: Cognitive Level: Application REF: N/A for Application and above
OBJ: Learning Outcomes 5, 6
TOP: Client Needs Category: Physiological Integrity (Physiological Adaptation)
MSC: Integrated Process: Nursing Process (Assessment)

12. Which clinical manifestation causes the nurse to suspect cocaine abuse rather than barbiturate
abuse in a client?
a. Shallow respirations
b. Pupillary constriction
c. Tachycardia
d. Flushing
ANS: C
The systemic effects of cocaine include peripheral vasoconstriction, tachycardia, hypertension,
chills, fever, pupillary dilation, and paranoia. Shallow respirations, constriction of the pupils, and
flushing are not characteristics of cocaine abuse.

DIF: Cognitive Level: Application REF: N/A for Application and above
OBJ: Learning Outcome 5
TOP: Client Needs Category: Physiological Integrity (Physiological Adaptation)
MSC: Integrated Process: Nursing Process (Assessment)

13. What information obtained from a client during assessment alerts the nurse to the possibility of
alcohol addiction?
a. The client says that he or she drinks alcohol to feel less stressed and have a good
time.
b. The client has been arrested once for driving under the influence of alcohol.
c. The client uses alcohol to stop his or her hands from shaking.
d. The client drinks alcohol daily.
ANS: C
The major distinction between abusing alcohol and being addicted to alcohol is the presence of
withdrawal symptoms when the client is not drinking. The fact that alcohol is used to prevent or
stop the symptoms of withdrawal (tremors of the hands) is a strong indicator of physical
addiction to alcohol. None of the other symptoms are as indicative of alcohol addiction.

DIF: Cognitive Level: Application REF: N/A for Application and above
OBJ: Learning Outcome 5
TOP: Client Needs Category: Physiological Integrity (Physiological Adaptation)
MSC: Integrated Process: Nursing Process (Assessment)

Elsevier items and derived items © 2010, 2006, 2002 by Saunders, an imprint of Elsevier Inc.
Test Bank 7-6

14. Which nursing diagnosis is appropriate for a woman who abuses anabolic steroids and has begun
to experience side effects from the medication?
a. Risk for Injury related to decreased muscle coordination
b. Hypothermia related to decreased metabolic rate
c. Chronic Confusion related to sodium and water retention
d. Disturbed Body Image related to presence of facial hair
ANS: D
The use of anabolic steroids (testosterone) in women causes the physical changes of growth of
facial hair, male pattern baldness, deepened voice, and changes in menstrual patterns. The other
nursing diagnoses would not be as applicable.

DIF: Cognitive Level: Comprehension REF: N/A for Application and above
OBJ: Learning Outcomes 4, 5
TOP: Client Needs Category: Physiological Integrity (Physiological Adaptation)
MSC: Integrated Process: Nursing Process (Analysis)

15. Which assessment finding in a postoperative client is suggestive of a history of substance abuse?
a. Frequent vomiting after surgery
b. 15 mg morphine subcutaneous has not relieved pain
c. Inability to void
d. Increased wound drainage
ANS: B
Many of the liver enzymes that detoxify abused substances also degrade morphine and other
opioids. When people abuse drugs, even alcohol, the level of these degradative enzymes
increases, and opioid medications are degraded more rapidly. This increases the client's tolerance
to these medications, even though he or she may never have had an opioid previously. An
increased amount of the drug is required to provide adequate pain relief.

DIF: Cognitive Level: Application REF: N/A for Application and above
OBJ: Learning Outcome 2
TOP: Client Needs Category: Psychosocial Integrity (Chemical and Other Dependencies)
MSC: Integrated Process: Nursing Process (Assessment)

16. The client has been transferred to the medical-surgical unit from the emergency department with
an admitting diagnosis of “barbiturate overdose.” Which is the nurse’s priority intervention?
a. Performing neurologic checks and assessing vital signs every 4 hours
b. Providing emotional support as needed
c. Restricting visitors to immediate family only
d. Palpating peripheral pulses every 4 hours
ANS: A
Barbiturates depress the central nervous system and cause sedation, drowsiness, and a decrease
in motor activity. Overdose symptoms include respiratory depression, which can best be
determined by assessing vital signs rather than by carrying out the other options. Providing
emotional support, restricting visitors, and palpating peripheral pulses are all important
interventions, but are not as significant as assessment of neurologic status and vital signs.

Elsevier items and derived items © 2010, 2006, 2002 by Saunders, an imprint of Elsevier Inc.
Test Bank 7-7

DIF: Cognitive Level: Application REF: N/A for Application and above
OBJ: Learning Outcome 8
TOP: Client Needs Category: Physiological Integrity (Reduction of Risk Potential)
MSC: Integrated Process: Nursing Process (Implementation)

MULTIPLE RESPONSE

1. What findings indicate potential substance abuse? (Select all that apply.)
a. Craves alcohol
b. Drinks one 12-oz beer each day
c. Fails to fix meals at home
d. Frequent sick days at work
e. Grades at school drop
f. Loss of control
g. Physical dependence
ANS: A, D, F, G
Alcohol abuse occurs when a person has problems with alcohol use. His or her use of alcohol
interferes with the ability to carry out activities of daily living and to meet daily responsibilities
at home, work, school, or in the community. It is not necessarily related to the quantity of
alcohol consumed or the frequency of alcohol consumption.

DIF: Cognitive Level: Comprehension REF: N/A for Application and above
OBJ: Learning Outcomes 5, 6
TOP: Client Needs Category: Physiological Integrity (Physiological Adaptation)
MSC: Integrated Process: Nursing Process (Assessment)

2. Which criterion helps support a nursing diagnosis of substance abuse? (Select all that apply.)
a. The client uses the substance daily.
b. The client's behavior when using the substance is not socially acceptable.
c. The client continues to use the substance, even though he or she has expressed a
desire to stop.
d. The client continues to use the substance, even though it causes chronic
hypertension.
ANS: B, C, D
A number of criteria are used to make a nursing diagnosis of substance abuse, including the
following: (1) the client loses control of the drug; (2) the client takes the drug, even though the
drug has caused adverse conditions in his or her body; and (3) the client demonstrates cognitive,
behavioral, and physical disturbances. Many drugs, including substances that have potential for
abuse, can be taken or used on a daily basis for years without causing problems or being
considered abused.

DIF: Cognitive Level: Comprehension REF: p. 82


OBJ: Learning Outcome 5
TOP: Client Needs Category: Physiological Integrity (Physiological Adaptation)

Elsevier items and derived items © 2010, 2006, 2002 by Saunders, an imprint of Elsevier Inc.
Test Bank 7-8

MSC: Integrated Process: Nursing Process (Analysis)

Elsevier items and derived items © 2010, 2006, 2002 by Saunders, an imprint of Elsevier Inc.
Another random document with
no related content on Scribd:
The Project Gutenberg eBook of Die Tier- und
Pflanzenwelt des Süsswassers. Erster Band
This ebook is for the use of anyone anywhere in the United
States and most other parts of the world at no cost and with
almost no restrictions whatsoever. You may copy it, give it away
or re-use it under the terms of the Project Gutenberg License
included with this ebook or online at www.gutenberg.org. If you
are not located in the United States, you will have to check the
laws of the country where you are located before using this
eBook.

Title: Die Tier- und Pflanzenwelt des Süsswassers. Erster Band

Editor: Otto Zacharias

Author: F. A. Forel
August Gruber
Friedrich Ludwig
W. Migula
Ludwig Plate
Julius Vosseler
Wilhelm Weltner

Release date: February 13, 2024 [eBook #72951]

Language: German

Original publication: Leipzig: Verlagsbuchhandlung von J. J.


Weber, 1891

Credits: Peter Becker and the Online Distributed Proofreading


Team at https://www.pgdp.net (This file was produced
from images generously made available by The
Internet Archive)

*** START OF THE PROJECT GUTENBERG EBOOK DIE TIER-


UND PFLANZENWELT DES SÜSSWASSERS. ERSTER BAND ***
Anmerkungen zur Transkription
Der vorliegende Text wurde anhand der Buchausgabe von 1891 so weit wie möglich
originalgetreu wiedergegeben. Typographische Fehler wurden stillschweigend korrigiert.
Ungewöhnliche und heute nicht mehr verwendete Schreibweisen bleiben gegenüber dem
Original unverändert; fremdsprachliche Ausdrücke wurden nicht korrigiert.
Fußnoten wurden direkt nach dem betreffenden Absatz eingefügt, Literaturhinweise als
Endnoten dagegen am Ende eines jeden Kapitels, geordnet nach deren Auftreten im
Text. Darüberhinaus haben einige der Autoren dort weitere nummerierte Literaturhinweise
angefügt, welche durch Zahlen gefolgt von runden Klammern gekennzeichnet werden.
Botanische und zoologische Bezeichnungen werden meist in kursiver Schrift dargestellt,
Personennamen meist g e s p e r r t . Dies wird allerdings nicht durchweg konsistent
gehandhabt; in der vorliegenden Bearbeitung wurde dies auch nicht harmonisiert.
Abhängig von der im jeweiligen Lesegerät installierten Schriftart können die im Original
g e s p e r r t gedruckten Passagen gesperrt, in serifenloser Schrift, oder aber sowohl
serifenlos als auch gesperrt erscheinen.
Die
Tier- und Pflanzenwelt
des

Süsswassers.
Die
Tier- und Pflanzenwelt
des
Süsswassers.
Einführung in das Studium derselben.
Unter Mitwirkung von
Dr. C. Apstein (Kiel), S. Clessin (Ochsenfurt), Prof. Dr. F. A. Forel
(Morges, Schweiz), Prof. Dr. A. Gruber (Freiburg i. Br.), Prof. Dr. P.
Kramer (Halle a. d. S.), Prof. Dr. F. Ludwig (Greiz), Dr. W. Migula
(Karlsruhe), Dr. L. Plate (Marburg), Dr. E. Schmidt-Schwedt (Berlin), Dr.
A. Seligo (Danzig), Dr. J. Vosseler (Tübingen), Dr. W. Weltner (Berlin)
und Prof. Dr. F. Zschokke (Basel)
herausgegeben
von

Dr. Otto Zacharias,


Direktor der Biologischen Station am Grossen Plöner See in Holstein

Erster Band.

Mit 79 in den Text gedruckten Abbildungen.


Leipzig
Verlagsbuchhandlung von J. J. Weber
1891
Alle Rechte vorbehalten.
Vorwort.

Der Zweck dieses Werkes ist klar im Titel


desselben ausgesprochen. Es soll zur Einführung in
die Lebewelt des Süsswassers dienen und auf
möglichst kurzem Wege die Bekanntschaft mit
denjenigen Pflanzen- und Tierformen vermitteln,
welche am häufigsten in unseren Tümpeln, Teichen
und Seen vorkommen. Es galt in erster Linie ein
Orientierungsbuch für den Anfänger zu schaffen und
aus diesem Grunde ist von Seiten des Herausgebers
und seiner Herren Mitarbeiter eine thunlichst
gemeinverständliche Darstellungsweise angestrebt
worden. Niemals ist aber, wie der sachkundige Leser
finden wird, bei Verfolgung dieses Zieles dem
wissenschaftlichen Charakter dieses Werkes
Abbruch geschehen.
Vollständig freilich in dem Sinne, dass a l l e
Hauptgruppen der einheimischen Wasserfauna zur
Berücksichtigung gelangt wären, ist unsere
„Einführung“ nicht. Man wird die Infusionstiere, die
Hydren und die höheren Würmer vermissen.
Indessen ist über diese drei Gruppen in der
Fachlitteratur sehr viel leichter Aufschluss zu
erhalten, als hinsichtlich der anderen Vertreter der
Süsswasserfauna. Das Nämliche gilt von den
Bryozoen (Moostierchen), worüber das treffliche und
mit zahlreichen schönen Tafeln ausgestattete Werk
von Prof. K. Kräpelin („Die deutschen
Süsswasserbryozoen“. Hamburg 1887) sowie die
neuere Publikation von Dr. F r. Braem
(„Untersuchungen über die Bryozoen des süssen
Wassers“. Kassel 1891) jede nur wünschenswerte
Auskunft giebt.
Unser Buch wendet sich vorwiegend an Solche,
welche sich wissenschaftlich-praktisch und nicht
etwa bloss litterarisch mit der pflanzlichen und
tierischen Bewohnerschaft der Seen beschäftigen
wollen. So geartete Leser und Beurteiler der
nachfolgenden Kapitel werden auch abzuschätzen
vermögen, dass die Herausgabe eines nur
einigermassen umfassenden Werkes über die Flora
und Fauna des Süsswassers mit mannigfachen
Schwierigkeiten verbunden war, unter denen die
Gewinnung von geeigneten Mitarbeitern obenan
stand. In letzterer Hinsicht sind aber meine
Bemühungen erfolgreich gewesen.
Die zur Erläuterung des Textes beigefügten
Illustrationen wurden grösstenteils nach
Originalzeichnungen der bei der Herausgabe
mitbeteiligten Herren hergestellt, und sie sind (mit
Ausnahme der bloss schematischen) von vollendeter
Naturtreue. Der Opferwilligkeit der Verlagshandlung
ist es zu danken, dass mit der Beigabe von
Abbildungen nicht gespart zu werden brauchte.
Biologische Station am Plöner See (Holstein).
Ende Juni 1891.

Dr. Otto Zacharias.


Inhaltsverzeichnis.

Seite
I. Allgemeine Biologie eines Süsswassersees. Von
Prof. Dr. F. A. F o r e l in Morges (Schweiz).
Tiere und Pflanzen der Uferzone. — Die Flora und Fauna
des Seegrundes. — Der „organische Filz“. — Aufzählung der
Tiefenbewohner des Genfersees. — Die pelagischen Tier- und
Pflanzenformen. — Mikroorganismen. — Die chemische
Zusammensetzung des Wassers. — Übergang der
organischen Materie von einem Lebewesen zum andern. —
Betrag der jährlichen Abfuhr von organischen Stoffen aus dem
Genfersee durch die Rhône. — Ersatzquellen für diesen
Verlust. — Schlussfolgerungen 1–26

II. Die Algen. Von Dr. W. M i g u l a in Karlsruhe.


Einleitende Bemerkungen. — Fundstätten der Algen. —
Das Vorkommen der verschiedenen Arten nach Jahreszeit und
Wasserbeschaffenheit. — Orientierung über die 5
Hauptgruppen: 1. Spaltalgen (Schizophyceae), 2. Kieselalgen
(Bacillariaceae oder Diatomaceae), 3. Grünalgen
(Chlorophyceae), 4. Braunalgen (Melanophyceae), 5. Rotalgen
(Rhodophyceae). — Kurze Charakteristik der den Algen
nahestehenden Armleuchtergewächse (Characeae). —
Torfmoose, Wasserfarne und Schachtelhalme 27–64

III. Zur Biologie der phanerogamischen


Süsswasserflora. Von Prof. Dr. Fr. L u d w i g in
Greiz.
Die allgemeinen Bedingungen des höheren Pflanzenlebens 65–134
im Wasser. — Einzelne Beispiele von untergetauchten
Wasserpflanzen: das gemeine Hornblatt (Ceratophyllum
demersum), die Blasenpflanze (Aldrovandia vesiculosa), der
Wasserschlauch (Utricularia vulgaris), die Sumpffeder
(Hottonia palustris), das Tausendblatt (Myriophyllum), das
Laichkraut (Potamogeton). — Schwimmgewächse:
Wasserlinsen, Seerosen, die Wassernuss (Trapa), der
Wasserknöterich (Polygonum). — Die Luftpflanzen unserer
Gewässer: der Froschlöffel (Alisma Plantago), das Pfeilkraut
(Sagittaria sagittifolia), die Schlangenwurz (Calla palustris), die
Wasserschwertlilie (Iris Pseudacorus), die Rohrkolben
(Typhaceae). — Die pflanzlichen Parasiten der
Wassergewächse

IV. Ein Wurzelfüsser des Süsswassers in Bau und


Lebenserscheinungen. Von Prof. Dr. A. G r u b e r in
Freiburg i. Br.
Charakteristik einiger Wurzelfüsser (Difflugia acuminata, D.
spiralis, D. urceolata, Centropyxis aculeata, Hyalosphenia
papilio, Arcella vulgaris, Cyphoderia ampulla, Quadrula
symmetrica und Euglypha alveolata). — Ausführliche
Schilderung der Euglypha. — Vermehrung derselben durch
Teilung. — Beschreibung der dabei stattfindenden
karyokinetischen Vorgänge. — Die Einkapselung
(Encystierung) der Euglypha. — Der Kunsttrieb derselben und
ihrer Verwandten. — Beweis für die Einheit der belebten Natur 135–162

V. Die Flagellaten (Geisselträger). Von Dr. W. M i g u l a


in Karlsruhe.
Stellung dieser Organismengruppe auf der Grenze
zwischen Tier und Pflanze. — Einzeln lebende und
koloniebildende Flagellaten. — Bau und
Entwickelungsgeschichte von Volvox aureus (Kugeltierchen).
— Die Volvocineen-Gattungen Eudorina, Pandorina,
Stephanosphaera und Gonium. — Euglena viridis. —
Anthophysa vegetans. — Die Dinobryen. — Die Gattung
Ceratium 163–183

VI. Die Süsswasserschwämme (Spongilliden). Von


Dr. W. W e l t n e r in Berlin.
185–236
Erkennen und Auffinden derselben. — Geschichtliches. —
Äussere Beschaffenheit (Form, Grösse, Färbung, Konsistenz
und Geruch) der Spongilliden. — Anatomie und Histiologie:
das Skelett und der Weichkörper. — Physiologie:
geschlechtliche und ungeschlechtliche Fortpflanzung, Atmung,
Nahrungsaufnahme, Verdauung, Wachstum und Bewegung.
— Kurze Schilderung der einheimischen Arten: Euspongilla
lacustris, Spongilla fragilis, Trochospongilla erinaceus,
Ephydatia Mülleri, Eph. fluviatilis, Eph. bohemica und Carterius
Stepanowi. — Schlüssel zur Bestimmung der europäischen
Formen. — Verbreitung der Süsswasserschwämme. —
Parasiten und Kommensalen derselben. — Das Sammeln,
Konservieren und Untersuchen der Spongilliden

VII. Die Strudelwürmer (Turbellaria). Von Dr. O.


Z a c h a r i a s in Plön (Holstein).
Anatomische und histiologische Orientierung über die
beiden Hauptgruppen der Süsswasserturbellarien:
Rhabdocoela und Dendrocoela. — Das Genus Bothrioplana
als Verbindungsglied zwischen diesen Gruppen. —
Bothrioplana silesiaca. — Kurze Beschreibung einiger
Rhabdocöliden-Spezies: Macrostoma viride, Microstoma
lineare, Stenostoma leucops, Stenostoma unicolor, Catenula
lemnae, Mesostoma viridatum und Vortex truncatus. —
Präparationsmethode. — Geographische Verbreitung 237–274

VIII. Die Rädertiere (Rotatoria). Von Dr. L. H. P l a t e in


Marburg.
Fundstätten für Rädertiere. — Eingehende anatomische
Analyse des Krystallfischchens (Hydatina senta). —
Vergleichende Schilderung der Morphologie der Rotatorien: die
Körpergestalt, die Körperhaut, der Räderapparat, die
Muskulatur, das Nervensystem, der Verdauungskanal, die
Exkretionsorgane, die Klebdrüsen, der Keimdotterstock und
die Eibildung. — Die männlichen Rotatorien. — Einige
Bemerkungen über die Biologie der Rädertiere. — Überblick
über das System der Rotatorien 275–322

IX. Die Krebsfauna unserer Gewässer. Von Dr. J.


Vo s s e l e r in Tübingen.
Überblick über das System der Krustaceen. — Die 323–380
Entomostraken: a) Freilebende Copepoden. — Kurzer
geschichtlicher Rückblick. — Körperform und Gliedmassen. —
Histologie der Haut und die Häutung. — Nervensystem und
Sinnesorgane. — Verdauungskanal. — Leber und Niere. —
Blut und Blutkreislauf. — Atmung. — Muskulatur. —
Fortpflanzungsorgane und geschlechtlicher Dimorphismus. —
Embryonale und postembryonale Entwickelung. — Gattungen
und Arten. — Biologische Bemerkungen: Die Nahrung und
deren Aufnahme. — Feinde. — Fundstellen. — Verbreitung in
horizontaler und vertikaler Richtung. — Anpassung an die
Verhältnisse der Ufer-, pelagischen und Tiefenregion unserer
Seen. — Passive Wanderung. — Entstehung der Tiefenfauna.
— b) Parasitische Copepoden. — Die durch den Parasitismus
bedingten Veränderungen in der Körperform und Umbildung
der Gliedmassen. — Innere Organisation: Nervensystem und
Sinnesorgane, Herz, Darm und Geschlechtsorgane. —
Zwergmännchen. — Vorkommen. — Gattungen und Arten. —
c) Kiemenschwänze: Beschreibung des Argulus. — Schaden
und Nutzen der Entomostraken. — d) Phyllopoden, Cladocera:
Gestaltung des Körpers und der Gliedmassen. — Anatomie
der Eingeweide, Geschlechtsorgane und des Nervensystems.
— Eier (Dauereier) und Entwickelung. — Gattungen und Arten.
— e) Branchiopoda: Beschreibung des Apus und Branchipus
und deren Lebensweise. — f) Ostracoden: Schale und
Gliedmassen. — Anatomie. — Fortpflanzung. — Lebensweise.
— g) Malacostraken. Isopoden: Körperform und Gliedmassen
von Asellus. — Darm und Kaumagen. — Leber. — Herz. —
Kiemen. — Nervensystem und Sinnesorgane. — Brutraum. —
Auf dem Lande lebende Asseln. — h) Amphipoden:
Gliederung und Form des Körpers. — Gliedmassen mit
Kiemenanhängen. — Darm mit Leber. — Nervensystem. —
Herz und Gefässe. — Fortpflanzung. — Vorkommen. — i)
Decapoden: Morphologie des Körpers und der Gliedmassen
von Astacus. — Äussere Kennzeichen der Geschlechter. —
Nervensystem und Sinnesorgane. — Ohr. — Häutung. — Herz
und Blutgefässe. — Kiemen. — Verdauungskanal mit
Kaumagen, Kalkansammlungen und Leber. —
Geschlechtsorgane und Fortpflanzung. — Einige biologische
Bemerkungen über Nahrung und Wiederergänzung verloren
gegangener Gliedmassen
Allgemeine
Biologie eines Süsswassersees.

Von Prof. Dr. F. A. Forel in Morges, Schweiz.

Ein See ist ein Mikrokosmus, eine Welt, die sich selbst genügt,
in welcher das Lebensspiel der verschiedenen Organismen sich
hinreichend im Gleichgewicht hält, um ein stabiles Verhältnis
zwischen den ausgeschiedenen und nutzbar gemachten Stoffen zu
bilden, ohne dass die Zusammensetzung des Mediums durch die in
ihm wohnenden Wesen eine Veränderung erlitte. Tiere und Pflanzen,
höhere und niedere Organismen, leben da gleichzeitig mit einander,
jedes nach seiner Art, und gemäss den ihm eigentümlichen
Funktionen; jedes findet in dem Medium, von dem es umgeben ist,
die zur Lebensfristung notwendigen Elemente, und jede Gruppe von
Wesen vervielfältigt sich in Individuen, die um so zahlreicher sind, in
je grösserer Fülle die ihr unentbehrlichen Elemente vorhanden sind.
Auf der andern Seite ist ein Süsswassersee kein ganz
geschlossenes Bassin, kein verschlossenes Gefäss. Vielmehr steht
er in Verbindung mit der übrigen Welt, sei es durch die
atmosphärische Luft, welche einen unaufhörlichen Austausch von
Gasen mit ihm unterhält, sei es durch seinen Abfluss, der ihm
Wasser mit Substanzen in gelöstem und ungelöstem Zustand
entführt, sei es durch seine Zuflüsse, die ihm neue Stoffe zuleiten. Er
nimmt also an dem grossen Kreislauf der Materie teil, der zwischen
den verschiedenen Regionen des Erdkörpers besteht, ebensogut in

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